“Oorlog in levensbeschouwelijk perspectief”

In het kader van de “Interlevensbeschouwelijke dialoog” kregen de leerlingen van 5 en 6 ASO gezamenlijke lessen godsdienst/zedenleer over het thema “oorlog in levensbeschouwelijk perspectief”.

Hierbij aansluitend maakte de 3e graad ASO/TSO een “reis door het front” op donderdag 7 mei 2015. Het was een soort van herhaling van de reis door het front die Emiel Benoot, de directeur van de Wereldlijke School voor Jongens te Roeselare (de voorloper van onze school), met zijn leerlingen maakte op 13 juli 1919.

Benoot nam hiervoor de trein op de lijn Roeselare-Menen. Deze lijn is nu een fietspad en was het eerste deel van onze tocht. Het vermelden waard: wij hebben meer dan 60 kilometers met onze fiets afgelegd. Gelukkig was het een zonnig weer.

Het thema was, zoals in de titel vermeld, “Oorlog in levensbeschouwelijk perspectief”. We brachten een herinneringsbezoek aan 5 herdenkingsplaatsen van WO I.

Onze 1ste herdenkingsplaats was “De crypte op de gemeentelijke begraafplaats van Zonnebeke”. In deze crypte worden de kisten bewaard van diverse gesneuvelden tijdens de WO I en WO II, en ook een gesneuvelde uit de onafhankelijkheidsoorlog van 1830. De leerlingen van katholiek christendom hebben hier een gedicht voorgelezen: The game of war, van Aaron Tate.

De 2e herdenkingsplaats was “Loopgraven van de Hoge Crater”. We hebben in de loopgraven kunnen stappen. Het gaf een gevoel van de WO I. De leerlingen van orthodox christendom lazen hier ook een gedicht voor: Vrede van C.S. Adama van Scheltema.

De 3e plaats die we hebben bezocht, was “De Menenpoort van Ieper”, een herdenkingsmonument ter herinnering van 54.900 soldaten die in WO I sneuvelden en niet meer geïdentificeerd werden. Hier hebben de leerlingen van islamitische godsdienst een tekst voorgelezen: Belang van vrede en samenleving in de islam. Op de vesten bij de Menenpoort was een tentoonstelling opgesteld van het Internationaal Peace Bureau: Making Peace.

Onze 4e plaats was “Site John McCrae aan kanaal te Ieper”. Hier bevindt zich het “Advanced Dressing Station” (kazematten die dienden als medische hulppost), waar John McCrae op 2 en 3 mei 1915 zijn wereldberoemde gedicht In Flanders Fields schreef. De leerlinge protestants christendom las hier een tekst voor over vrede van Rob Cassuto.

Onze laatste stopplaats was “Begraafplaats Tyne Cot”. Dit is de grootste begraafplaats van gesneuvelden soldaten in WO I. Er liggen 11.957 doden begraven, van wie 8369 niet meer geïdentificeerd konden worden. Deze begraafplaats, in het dorp Passendale, verwijst naar één van de bloedigste veldslagen uit WO I, de slag om Passendale in 1917. De leerlingen van vrijzinnig humanisme hebben hier hun bijdrage gebracht: een gedicht van Siegfried Sassoon en filosofische teksten van Diogenes van Oinonanda, Bertrand Russell, Santayana en Alain Badiou.

Het was een nuttige dag ter herdenking van WO I voor ons allemaal.

Ik dank de leerkrachten voor de informerende dag.

Miranda Sylejmani  (6AWWI)

Oorlog in levensbeschouwelijk perspectief 1 Oorlog in levensbeschouwelijk perspectief 2 Oorlog in levensbeschouwelijk perspectief 3 Oorlog in levensbeschouwelijk perspectief 4

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *