“Voedsel in levensbeschouwelijk perspectief”

In het kader van de “Interlevensbeschouwelijke dialoog” kregen de leerlingen van 4 ASO gezamenlijke lessen godsdienst/zedenleer over het thema “voedsel in levensbeschouwelijk perspectief”.

Elke levensbeschouwing had de weken ervoor een presentatie voorbereid om uit te leggen hoe zij naar voedsel kijken met hun levensbeschouwelijke bril op. In de gezamenlijke lessen was het tijd om die presentaties naar voren te brengen.

De orthodoxen en de christenen mochten de spits afbijten. Zij gaven een interessante redevoering over hun profeten en hoe zij aten. Toen bijvoorbeeld Mozes met zijn gevolg door de woestijn trok, werden zij door God te eten gegeven. Iedere ochtend lag de woestijn bedolven onder een laag brood en ’s avonds stond er gevogelte op het menu.

Na de presentatie van deze gelovigen was het tijd voor een ‘heidense’ uitleg over voedsel. In die presentatie ging het voornamelijk over de 6 vragen die we moeten stellen als we eten.
Ten eerste hebben we de vragen met betrekking tot onszelf: hoe ervaren we de smaak? kunnen we het betalen? is het wel gezond? Door de boeiende en onverwachte antwoorden  wisten we dus dat we ons niet mogen laten beïnvloeden door de reclame, dat we niet het duurste uit de rekken moeten nemen (want wie zegt er dat die beter zijn) en dat we best op kritische wijze rekening houden met de voedingsdriehoek. Toen waren de vragen aan de beurt met betrekking tot anderen: is onze voedingswijze goed voor de dieren? houden we rekening met andere mensen? is het niet schadelijk voor het milieu? Hier kwamen we tot de conclusie dat we moreel gezien beter geen vlees eten, dat we beter ‘fair trade’ eten en dat we beter lokaal en seizoensgebonden geteelde, biologische groenten en fruit eten.

Na deze uitgebreide presentatie was het dan uiteindelijk de beurt aan de islam. Ook zij gaven een presentatie om je tanden in te zetten. Zij wisten iedereen te overtuigen met foto’s van verrukkelijk eten. Tijdens deze presentatie werden ook enkele verzen uit de Koran voorgelezen om hun standpunt uit te drukken.

Om na al deze presentaties te bewijzen dat we ook iets hadden bijgeleerd en om de samenhorigheid te versterken, werd ook nog voor elkaar gekookt, op vrijdagvoormiddag 20 maart. Na een kleine spoedvergadering werd een menu samengesteld: een soep gemaakt door de katholieke leerlingen, een rijstgerecht door de klas islam met een groentensalade door de klas orthodox christendom en als dessert een veganistische appelcake van zedenleer (zodat uiteindelijk heel het menu veganistisch was). Na lekker gegeten te hebben, mogen we zeggen dat de leerkrachten in hun opzet geslaagd zijn. De leerlingen hebben elkaar iets kunnen bijleren en ze hebben gratis gegeten.

Bram de Zwart, 4 ASO

verslag ILD1

verslag ILD3

verslag ILD2

verslag ILD4

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *